Lakovanie auta je komplexný proces, ktorý zásadne ovplyvňuje vzhľad aj životnosť karosérie vozidla. Kvalitný lak totiž nielen dodáva autu žiarivý vzhľad, ale chráni aj pred koróziou a vonkajšími vplyvmi.
V tomto článku sa pozrieme krok za krokom na všetko podstatné – kedy je potrebné auto prelakovať, ako prebieha celý postup lakovania od prípravy až po finálny náter, koľko farby sa pri tom spotrebuje, aké sú úskalia svojpomocného lakovania vs. výhody profesionálnej autolakovne, prečo sa pri osobných autách používa mokré lakovanie namiesto práškového a napokon aj na to, ako prebieha leštenie laku pre dokonalý finálny lesk. Či už vlastníte bežné moderné auto alebo hľadáte firmu na lakovanie veteránov, nasledujúce riadky vám priblížia tému lakovania áut.
❓ Kedy je potrebné prelakovať karosériu auta?
Dôvodov na nové lakovanie vozidla môže byť hneď niekoľko. Častým impulzom býva estetika – majiteľ auta chce jednoducho zmeniť farbu alebo obnoviť zašlý lak. Napríklad tmavá (čierna) strecha automobilu môže v lete spôsobovať prehrievanie interiéru a motora, takže z praktických dôvodov sa niekedy prestrieka na bledší odtieň, aby teplota vo vnútri na slnku klesla o pár stupňov. Vo všeobecnosti lak časom starne, stráca lesk a môže vyblednúť vplyvom slnka či poveternostných vplyvov. Kompletným prelakovaním dostane vozidlo vzhľad ako nové – to je dôležité najmä pri veteránoch, kde sa obnovením pôvodného odtieňa karosérie navracia autu jeho autentický historický vzhľad a môže stúpnuť jeho cena.
Ďalším častým dôvodom sú poškodenia laku alebo karosérie. Kamienky, drobné nehody či neopatrné parkovanie môžu spôsobiť škrabance, preliačiny a defekty až na holý kov. V takom prípade je nutná oprava laku – buď lokálna (len na poškodenom dielci), alebo väčšieho rozsahu, ak poškodenie zasiahlo viac častí. Po nehode sa často vymieňajú diely karosérie (napr. blatník, nárazník, kapota), ktoré z výroby prichádzajú len v základnej sivej farbe či primeru. Aby auto vyzeralo jednoliato, nový diel treba nalakovať do farby zvyšku vozidla. Keďže pôvodný lak na aute časom mierne mení odtieň (vplyvom UV žiarenia a starnutia), novú súčiastku nemožno len natrieť továrenskou farbou – najprv sa musí namiešať identický odtieň k okolitému laku. Profesionálna autolakovňa to rieši pomocou kódu farby vozidla a často si vypýta aj vzorku (napríklad kryt palivovej nádrže), podľa ktorej farbu presne doladí.
Korózia je ďalší pádny dôvod na lakovanie. Ak sa na karosérii objavia známky hrdze (bubliny pod lakom, hnedé fľaky), je nevyhnutné zasiahnúť – postihnuté miesto obrúsiť, ošetriť a znovu nalakovať. V opačnom prípade sa bude hrdza šíriť ďalej. Nový lak s kvalitnou základovou vrstvou a ochranným čírym lakom pomôže karosériu zase chrániť. V neposlednom rade, prelakovanie auta zvyšuje jeho hodnotu a predĺžuje životnosť karosérie. Krásny lesklý lak bez chýb pôsobí reprezentatívne a pri predaji auta zanechá lepší dojem než ošúchaný zašlý lak či viditeľné záplaty po domácich opravách.

🔎 Ako prebieha lakovanie auta – od prípravy po finálny náter
Proces lakovania moderného osobného auta pozostáva z viacerých fáz, ktoré na seba nadväzujú. Nejde len o samotné striekanie farby – kľúčová je dôkladná príprava povrchu, správny postup nanášania vrstiev a tiež následné sušenie a záverečné úpravy. Profesionálne autolakovne pritom využívajú špecializované vybavenie (napr. striekacie boxy s filtráciou a odsávaním vzduchu) a dodržiavajú osvedčené postupy, aby výsledný lak bol hladký, jednoliaty a trvácny. Nižšie si priblížime hlavné kroky lakovacieho procesu.
1. Príprava karosérie pred lakovaním
Prvým krokom je vždy dôkladná príprava povrchu. Karoséria (alebo diel, ktorý sa bude lakovať) sa najprv umyje, očistí od špiny, asfaltu, prípadne sa odmastí od zvyškov oleja či silikónov. Následne lakýrnik posúdi poškodenia – ak sú na karosérii preliačiny alebo hlboké škrabance až na kov, prichádza na rad tmelenie (tzv. gitovanie). To znamená nanesenie karosárskeho tmelu na poškodené miesta, aby sa vyrovnali nerovnosti povrchu. Tmel vyplní ryhy a priehlbiny, ktoré zostali po obití laku alebo po odstránení hrdze.
Po vytvrdnutí tmelených miest sa pristúpi k ich zbrúseniu dohladka. Brúsenie sa zvyčajne robí mechanickou brúskou alebo ručne brúsnym papierom rôznych zrnitostí – najprv hrubším (na odstránenie starej popraskanej vrstvy laku a korózie) a následne jemnejším, aby bol povrch hladký a matný. Účelom je dosiahnuť čistý, odmastený a mierne zdrsnený povrch, na ktorý bude nový náter dobre priľnieť.
Súčasťou prípravy je tiež demontáž alebo zakrytie všetkých častí, ktoré sa nemajú farbiť. Chrómové lišty, svetlá, sklá, kolesá a pod. sa zamaskujú fóliou a maskovacou páskou, aby na ne pri striekaní nezasiahol žiaden postrek farby. Profesionáli často niektoré diely (napr. kľučky, nárazníky, tesnenia) z auta zložia dole, aby sa lepšie dostali so striekacou pištoľou do všetkých zákutí a aby výsledok pôsobil čo najviac “ako z výroby”. Ak je potrebné lakovať len menšiu časť (napríklad opravovaný blatník priamo na vozidle), precízne maskovanie hraničných plôch je kľúčové pre to, aby prechody medzi starým a novým lakom neboli viditeľné.
Ešte pred aplikáciou farby sa na pripravený povrch nanáša základný náter – tzv. plnič alebo základová farba. Ide o špeciálny podkladový náter (často sivý alebo červenohnedý), ktorý má viacero funkcií: izoluje spodné vrstvy (tmel, kov) od vrchného laku, vytvorí jednotný podklad a vyplní mikro-nerovnosti či póry v povrchu. Plnič zlepšuje priľnavosť vrchnej farby a zaručí, že konečný lak bude hladký a jednotný. Po zaschnutí základovej vrstvy sa povrch ešte raz jemne prebrúsi veľmi jemným papierom (tzv. mokré brúsenie) pre dokonalé vyhladenie. Tým je karoséria pripravená na samotné lakovanie farebným lakom.
2. Nástrek farby a laku
Keď je povrch karosérie vybrúsený, čistý a suchý, môže sa pristúpiť k striekaniu farby. V profesionálnej lakovni sa používajú striekacie pištole napojené na vzduchový kompresor, ktoré rozprášia farbu v rovnomernej tenkej vrstve.
Dôležitá je správna technika – lakýrnik pohybuje pištoľou plynulo vo vzdialenosti ~20–30 cm od povrchu a nanáša farbu tak, aby sa vytvorila súvislá vrstva. Farba sa spravidla strieka v niekoľkých vrstvách: prvá vrstva je len ľahká “hmla” na zľahka zafarbenie povrchu, po jej zaschnutí nasledujú ďalšie plné vrstvy pre dosiahnutie požadovaného odtieňa a sýtosti. Každá vrstva musí pred nanesením ďalšej chvíľu zaschnúť (čas sušenia určuje výrobca farby – zvyčajne niekoľko minút). Postupné nanášanie viacerých tenších vrstiev je dôležité pre rovnomerný výsledok bez stekancov a mapových fľakov.
Moderné autolaky sú dnes väčšinou dvojvrstvové: pozostávajú z farebnej základnej vrstvy (tzv. base coat) a vrchnej čírej lakovej vrstvy (clear coat). Farebná vrstva dodá odtieň a efekt (metalíza, perleť atď.), avšak sama o sebe býva matná alebo polomatná. Až priehľadný číry lak dodá povrchu lesk a zároveň ho chráni pred UV žiarením, poveternostnými vplyvmi či mechanickým poškriabaním. Po nanesení farebných vrstiev sa teda nechá farba zavadnúť a následne sa aplikuje bezfarebný lak – tiež v dvoch až troch tenkých vrstvách. Výsledkom je hlboký lesklý povrch, aký poznáme z nových áut.
Vedeli ste? V súčasnosti sa kvôli ekologickým normám používajú prevažne vodou riediteľné autolaky. V profesionálnych lakovniach sa už takmer výlučne strieka vodouriediteľnými farbami namiesto starších syntetických 2-zložkových lakov s vysokým obsahom prchavých rozpúšťadiel.
Vodné bázy sú šetrnejšie k životnému prostrediu, no pre správne vytvrdnutie vyžadujú precízne dodržiavanie technologického postupu (napr. dodatočné sušenie infralampami). Samotný číry lak je však stále často polyuretánový (s rozpúšťadlom) – no nanáša sa v kontrolovanom prostredí a minimalizuje sa únik škodlivín do ovzdušia.

3. Sušenie a vytvrdenie náteru
Po dokončení nástreku všetkých vrstiev musí lak dostatočne vyschnúť a vytvrdnúť. Čerstvo nastriekané auto sa zvyčajne necháva v lakovacej kabíne pri zvýšenej teplote (okolo 60 °C) niekoľko desiatok minút až hodín, aby lak rýchlo vytvrdol – tomu sa hovorí zapečenie laku.
Profesionálne kabíny majú nainštalované sušiace infralampy alebo hrejivé filtre, ktoré urýchľujú vytvrdzovanie farby. Po uplynutí predpísaného času je lak dostatočne tvrdý na manipuláciu – vozidlo sa môže odmaskovať (odstránia sa fólie a pásky) a začať opäť skladať dokopy všetky demontované diely. Úplné vytvrdnutie laku (t. j. dosiahnutie maximálnej odolnosti) však nastáva spravidla až po niekoľkých dňoch. Preto sa neodporúča čerstvo lakované auto hneď umývať v kefovej umyvárni alebo leštiť abrazívnymi pastami – lak musí “dozrieť”. Bežné jazdenie či dážď mu po prvom dni už neublížia, no agresívnejšiemu mechanickému namáhaniu je dobré sa prvý týždeň vyhnúť.
☝ Koľko farby je potrebné na nalakovanie auta?
Jednou z častých otázok motoristov pri úvahách o lakovaní je, aké množstvo farby sa asi spotrebuje na celý automobil. Presné číslo závisí od veľkosti vozidla, členitosti karosérie a od toho, či sa lakujú aj vnútorné časti (dvere z vnútra, prahy, motorový priestor) alebo len vonkajší viditeľný povrch. Všeobecne možno povedať, že na osobné auto strednej triedy sa pri kompletnom prestriekaní spotrebujú približne 2 – 3 litre základnej farby.
Menšie vozidlá (napr. dvojdverové kupé) môžu zhltnúť o čosi menej, naopak veľké SUV či dodávky budú potrebovať farby viac. Uvedené množstvo platí pre dve až tri vrstvy nástreku štandardnej krycej (nepriehľadnej) farby. Ak ide o špeciálny efekt (metalíza, perleť), môže byť potrebné naniesť o jednu vrstvu navyše. Číry lak sa taktiež aplikuje vo viacerých vrstvách a jeho spotreba býva podobná ako pri farbe, často okolo 2 litrov na osobné auto. Celkovo teda môžu ísť na kompletný celolak auta približne 4 – 6 litrov náterových hmôt (vrátane číreho laku a základov).
Pri lokálnych opravách je samozrejme spotreba menšia – na nastriekanie jedného blatníka či nárazníka zväčša stačí pár decilitrov farby a podobné množstvo číreho laku. Farby sa navyše pred striekaním riedia (typicky riedidlom alebo tužidlom v pomere okolo 2:1 alebo podľa návodu výrobcu), takže z litra koncentrátu farby vznikne viac než liter striekacej zmesi.
Profesionálna lakovňa vie pomerne presne odhadnúť potrebné množstvo podľa typu auta. Pri svojpomocnom lakovaní je lepšie farby radšej kúpiť o trochu viac, aby jej nebolo málo – domiešať dodatočne ten istý odtieň môže byť komplikované. Pozor – ak sa chystáte lakovať auto sprejmi z aerosolových dóz, pripravte sa na veľmi vysokú spotrebu. Podľa odhadov by na jeden náter celej karosérie osobného auta bolo potrebných niekoľko desiatok 400 ml sprejov, čo vôbec nie je ekonomické. Aj preto sa sprejové laky odporúčajú skôr len na malé opravy (napr. zrkadlo, menšia časť dverí) a na celý automobil je efektívnejšie použiť klasickú farbu a striekaciu pištoľ.
Mokré lakovanie vs. práškové lakovanie: čo je lepšie pre auto?
V súvislosti s lakovaním áut sa možno stretávate s pojmom mokré lakovanie a práškové lakovanie. Ide o dve odlišné technológie nanášania náterov. Pri lakovaní automobilov (či už ide o výrobu nových áut, alebo opravy a renovácie) sa takmer vždy používa mokré lakovanie, čiže striekanie tekutej farby. Práškové lakovanie je zas populárne v priemysle pre rôzne kovové predmety. Aký je medzi nimi rozdiel a prečo sa karosérie áut nelakujú práškovo?

1. Práškové lakovanie
Práškové lakovanie (známe aj pod pojmom komaxitovanie) spočíva v nanesení jemného farebného prášku na nabitý povrch a následnom vypálení v peci. Prášková farba sa v peci pri vysokej teplote roztaví a vytvorí súvislú odolnú vrstvu. Výhodou je vynikajúca priľnavosť a mimoriadna odolnosť povlaku – práškové nátery odolávajú škrabancom, korózii aj UV žiareniu lepšie než tradičné “mokré” farby. Tiež netreba používať toxické rozpúšťadlá, práškové farby sú teda ekologickejšie. Preto túto technológiu s obľubou využíva napríklad strojársky a automobilový priemysel na diely, kde sa kladie dôraz na maximálnu výdrž – komaxitom sa ošetrujú napríklad oceľové ráfiky kolies, rámy bicyklov, podvozkové diely, pružiny, kovový nábytok, ploty či brány.
Nevýhodou práškového lakovania je však potreba vypaľovať predmet v peci – bežne pri teplotách okolo 160–200 °C. To je praktické pri samostatných kovových objektoch, ale problematické pri celom automobile. Karoséria auta je veľká a má na sebe aj plasty, gumu či interiérové časti, ktoré by vysokú teplotu nezniesli. V praxi by bolo nutné vozidlo kompletne rozobrať na jednotlivé diely, každý kovový diel zvlášť vypáliť v peci a potom auto znova poskladať. Taký proces je extrémne náročný a drahý, preto sa celé karosérie áut práškovo nelakujú. Výnimkou je priemyselná výroba – niektorí výrobcovia áut experimentujú s práškovým lakom na karosérie už priamo vo fabrike, no v opravárenskej praxi a v autolakovníctve sa táto metóda nepresadila.
2. Mokré lakovanie
Mokré lakovanie je klasické striekanie tekutej farby (ako sme popísali vyššie v postupe). Farba v kvapalnej forme sa nanáša striekacou pištoľou a schne na vzduchu alebo v sušiarni. Ide o univerzálny postup, vhodný pre kovové aj plastové diely a objekty rôznych veľkostí. Karosérie áut majú zložité tvary a kombinujú viac materiálov, preto je práve mokré striekanie ideálne – farba sa dostane do všetkých záhybov a pri dodržaní technológie vytvorí súvislý povlak aj na členitých povrchoch.
Moderné mokré autolaky sú dostatočne odolné a trvácne, najmä ak sa aplikujú v požadovanej hrúbke viac vrstiev vrátane ochranného číreho laku. Navyše, mokré lakovanie umožňuje presné namiešanie ľubovoľného odtieňa podľa želania alebo podľa pôvodnej farby vozidla. Na výber sú aj špeciálne efekty a vysokolesklé či matné prevedenia, čo pri práškových farbách môže byť limitované. Zhrnuté, mokré lakovanie je pre lakovanie áut vhodnejšie hlavne z praktických dôvodov – netreba demontovať a piecť celú karosériu, proces lakovania je flexibilnejší a výsledný vzhľad laku (hladkosť a lesk) spĺňa prísne estetické nároky kladené na automobily. Práškové lakovanie sa naďalej využíva skôr doplnkovo, napríklad na obnovu a lakovanie diskov kolies alebo drobných kovových dielov, kde oceníme jeho extrémnu odolnosť. Na veľké plochy karosérie však ostáva kráľom tradičné mokré striekanie autolaku.
➡️ Domáce lakovanie vs. profesionálna autolakovňa
Mnohých majiteľov áut láka predstava ušetriť peniaze a nalakovať si auto svojpomocne doma. Treba však hneď dodať, že dosiahnuť výsledok na úrovni profesionálnej lakovne je pre laika veľmi náročné. Lakovanie nie je len o farbe, ale aj o podmienkach, výbave a skúsenostiach. Tu sú hlavné nevýhody a riziká domáceho lakovania v porovnaní s prácou odborníkov:

1. Nevyhovujúce prostredie
Ak nemáte špeciálny priestor, akým je lakovacia kabína, zrejme budete auto striekať v garáži alebo dielni – a aj to iba v prípade, ak nejakú máte alebo si prenajmete. Tam však býva prach, ktorý môže sadnúť na čerstvý lak, a chýba riadne odvetrávanie. Pri lakovaní vzniká sprej jemných kvapôčok farby, ktoré musia byť odsávané – inak vám v garáži nastriekajú aj všetko naokolo a hrozí aj zdravotné riziko vdychovania výparov. Tiež je potrebné silné osvetlenie, aby ste pri aplikácii farby videli každý kút a drobnú chybu.
Profesionálne lakovne majú bezprašné ventilované kabíny s filtrovaním vzduchu a udržiavanou teplotou okolo 20 – 25 °C, čo sú optimálne podmienky na kvalitný náter.
Domáce prostredie sa im len ťažko vyrovná, čo môže mať za následok chyby v laku (prachové častice, nerovnomerné schnutie, matné mapy a pod.).
2. Nedostatočná výbava a materiály
Kvalitný výsledok si žiada profesionálne náradie. Na celolak auta sprejové farby v spreji nestačia – tie sa hodia len na veľmi malé plochy, inak s nimi nikdy nedosiahnete rovnomerný nástrek väčších plôch. Potrebujete kompresor, striekaciu pištoľ s vhodnou tryskou, hadice, odlučovač vlhkosti, sušiace lampy… Nehovoriac o ochranných pomôckach, ako sú respirátor, ochranný overal, rukavice a okuliare – autolaky totiž obsahujú toxické látky (izokyanáty v tužidle laku), ktoré môžu poškodiť zdravie. Profesionálna lakovňa disponuje všetkým potrebným vybavením, používa tiež overené značky autolakov, plničov a lakovacieho materiálu. Domáci majster často siahne po lacnejších produktoch, ktoré nemusia mať takú životnosť alebo správny farebný odtieň.
3. Skúsenosti a zručnosti
Aj keď máte priestor a nástroje, bez praxe je lakovanie auta veľká výzva. Treba vedieť správne miešať farby a tužidlá, dodržať časové intervaly medzi vrstvami a mať “grif” na vedenie pištole, aby nevznikli stekance. Taktiež zlaďovanie nového laku so zvyškom karosérie (pri čiastkovej oprave) je umelecká disciplína – ak sa postup neurobí správne, prelakované miesto bude viditeľné. Kvalifikovaný lakýrnik má roky skúseností a vie sa vysporiadať s rôznymi nástrahami (napr. rôzna savosť podkladu, reakcia novej farby so starou atď.). Výsledkom domáceho pokusu tak často býva “priemerne nalakované” auto s nedokonalosťami, ktoré na seba upozorňujú. V najhoršom prípade sa nový lak po čase začne lúpať alebo matnieť, ak nebol dodržaný správny postup.
🎯 Výhody profesionálnej autolakovne
V špecializovanej lakovni máte záruku kvality a trvácnosti. Odborníci pripravia karosériu precízne (vyrovnajú, vytmelia a vybrúsia všetky chyby), použijú kvalitné plniče a farby namiešané presne podľa originálneho odtieňa vášho auta, a nanesú ich v ideálnych podmienkach. Každý krok robia ručne s maximálnou presnosťou a dôrazom na detail, čím sa zaručí krásny rovnomerný lak bez kazov. Profesionálne mokré lakovanie zvyšuje hodnotu vozidla a zanechá povrch, ktorý vyzerá ako z výroby – ba dokonca často lepšie, s hlbším leskom. Kvalitný lak vydrží mnoho rokov bez popraskania či vyblednutia, takže investícia do služby autolakovne sa motoristovi vráti v podobe odolnej ochrany karosérie a reprezentatívneho vzhľadu auta. V neposlednom rade, ak sa počas lakovania vyskytnú komplikácie, profesionál vie situáciu zachrániť (napr. prebrúsiť a prestriekať chybu), zatiaľ čo domáci kutil by možno nevedel ako pokračovať. Samozrejme, svojpomocné lakovanie menších plôch (napr. oprava drobnej škody) sa nevylučuje – no pri lakovaní celej karosérie alebo väčších celkov je rozdiel v kvalite medzi domácim a profi postupom je často markantný. Preto ak túžite po perfektnom laku bez kompromisov, je rozumné zveriť auto do rúk odborníkov v autolakovni.
🛠️ Leštenie auta po lakovaní
Keď je lakovanie hotové a lak dostatočne vytvrdnutý, prichádza na rad finálna čerešnička – leštenie laku. Ide o proces, ktorým sa povrch karosérie mechanicky rozleští pomocou jemných brúsnych pást a leštiaceho kotúča (ručne alebo strojovo). Cieľom je odstrániť najjemnejšie povrchové nedokonalosti a maximalizovať lesk nového náteru. Aj pri sebadokonalejšom lakovaní sa môžu v laku objaviť drobné chybičky – mikroskopická “pomarančová kôra”, zatuhnuté prachové zrnká či drobné kruhové šmuhy. Leštením sa tieto nedokonalosti eliminujú a obnoví sa plný lesk povrchu vozidla. Prakticky to znamená, že sa z úplne vrchnej vrstvičky číreho laku jemne uberie (obrúsi) tak, aby bol povrch zrkadlovo hladký. Profesionálni detaileri používajú leštičku s vhodným kotúčom a niekoľkými druhmi leštiacich pást – od abrazívnejšej (na “vyťahanie” defektov) až po veľmi jemnú finálnu pastu na rozleštenie do vysokého lesku. Výsledkom je oslnivý lesk, v ktorom sa odráža každý detail, a lak nadobudne hĺbku.
Leštenie nie je dôležité len po novom lakovaní, ale aj ako súčasť starostlivosti o lak v nasledujúcich rokoch. Postupom času totiž povrch laku opäť utrpí drobné škrabančeky (napríklad od umývania auta) a môže stratiť pôvodný lesk vplyvom oxidácie či UV žiarenia. Pravidelným strojovým leštením (napríklad raz za pár rokov) je možné odstrániť oxidáciu, jemné škrabance či hologramy a vrátiť aj staršiemu laku jeho pôvodnú hĺbku a žiarivosť. Po vyleštení sa odporúča lak zakonzervovať – naniesť vrstvu kvalitného vosku alebo modernú keramickú ochranu, ktorá uzavrie povrch a zníži riziko poškodenia laku v budúcnosti. Takto ošetrený automobil nielenže vyzerá skvele na pohľad, ale ochranná vrstva pomáha uchovať výsledok lakovania po dlhší čas.

⭐ Zhrnutie ⭐
Lakovanie auta zahŕňa celý rad činností – od prípravy podkladu (čistenie, brúsenie, gitovanie), cez odbornú aplikáciu farieb v ideálnych podmienkach, až po finálne leštenie a ochranu laku. Každý krok má význam pre celkový výsledok. Aj malá chyba v postupe môže spôsobiť, že lak nebude dokonalý. Preto pri lakovaní väčšej časti auta určite stojí za zváženie zveriť prácu profesionálom v autolakovni, ktorí majú na to vybavenie aj skúsenosti. Výsledkom bude nádherný lesklý automobil, ktorého lak nielen poteší oko, ale spoľahlivo ochráni karosériu pred hrdzou a vrtochmi počasia na dlhé roky. V BP ART, s.r.o. sa špecializujeme práve na takéto kvalitné mokré lakovanie – od historických veteránov až po bežné autá – a každému vozidlu prinavrátime pôvodný lesk alebo mu dodáme úplne nový, jedinečný vzhľad.
Zdroje:
- https://sk.wikipedia.org/wiki/Lak
- https://club.autodoc.sk/magazin/ako-prebieha-priprava-lakovanie-auta
- https://filtreaoleje.sk/blog/lakovanie-auta-a-jeho-dielov-postup-a-kedy-to-nechat-na-servis/
- https://www.farlesk.sk/blog/ako-nastriekat-auto-sprejom
- https://www.autolaky-eshop.com/clanek/15/tmeleni-karoserie/
- https://www.bjpowder.sk/praskove-lakovanie-komaxit/